19 feb 2018 | 

Godt håndtert, Rema 1000!

Håndteringen fra Rema 1000-kjeden, i etterkant av rasistiske og sjikanerende meldinger under en reklame de hadde, er et eksempel til etterfølgelse.

Shoaib Sultan

Shoaib Sultan er kommunikasjonsrådgiver for Norsk folkehjelps avdeling for utvikling og humanitært samarbeid, og aktiv lokalpolitiker for Miljøpartiet de Grønne. For mange er h...

Skribent

Shoaib Sultan

Shoaib Sultan er kommunikasjonsrådgiver for Norsk folkehjelps avdeling for utvikling og humanitært samarbeid, og aktiv lokalpolitiker for Miljøpartiet de Grønne. For mange er h...

Skribent

Det tok ikke lang tid fra Rema 1000 la ut en reklame hvor en kvinne iført hodeplagg reklamerer for salg til valentinsdagen, til de første hetsende meldingene begynte å komme. Butikkjeden så seg nødt til å fjerne noen av de verste meldingene med hets og rasistiske kommentarer. Det er likevel viktig å peke på at det kom mange positive og støttende meldinger også.

Da vi ønsker å benytte et ekte REMA 1000-menneske i filmene valgte vi den personen som fungerte best foran kamera. Bakgrunn og etnisitet var ikke relevant.

Rema 1000 gjorde så noe som ikke er så vanlig for kommersielle aktører. Istedenfor å prøve å tie dette i hjel, eller nøye seg med å slette kommentarene, valgte de å gå inn i samtalen, og skriver litt om hvorfor de valgte nettopp denne kvinnen. De bruker ikke skuespillere, men egne ansatte. Kvinnen ble ikke valgt fordi hun bar et hodeplagg, eller hennes etniske bakgrunn. De forklarer selv i en kommentar under videoen:

 «Vi i REMA 1000 er kjempestolte av alle våre medarbeidere uansett religion, etnisitet, eller bakgrunn og aksepterer ingen form for rasisme eller diskriminering. Vi er overrasket over reaksjonene som har kommet og at enkelte ønsker å få oss fra å vise frem flotte REMA 1000-medarbeidere.

Vi har spilt inn en rekke generiske filmer for annonsering av pris og produkt. Da vi ønsker å benytte et ekte REMA 1000-menneske i filmene valgte vi den personen som fungerte best foran kamera. Bakgrunn og etnisitet var ikke relevant. Denne filmen kunne like gjerne ha blitt brukt til morsdag eller farsdag.

Ønsker alle en hjertevarm og opplyst ettermiddag fylt med kjærlighet.

//Amalie.»

Det er åpenbart at det å vise frem en kvinne i hijab er rart for mange, så da er det kanskje bra at virksomheter og organisasjoner gjør dette mer vanlig.

En klar, tydelig og markert holdning fra kjeden, som velger å ta tak i dette heller enn å feige unna. Det er prisverdig med en slik markering som krever både integritet og ryggrad. Det er viktig at man konfronterer de som motarbeider tanken om et inkluderende samfunn.

Som direktør for kommunikasjon- og samfunn hos Rema sier til VG: «Det er åpenbart at det å vise frem en kvinne i hijab er rart for mange, så da er det kanskje bra at virksomheter og organisasjoner gjør dette mer vanlig.» Vi kunne ikke vært mer enige.

Vi trenger din støtte! Du kan hjelpe oss i arbeidet mot diskriminering, fordommer og hat ved å dele denne artikkelen eller ved å gi en gave.