24 jan 2019 |  - Ekstern skribent

24 jan 2019 | 

Urfolk, svarte hebreere, katolske gutter og øyet som ser

Evy Ellingvåg

Nestleder i Foreningen av tolvte januar, en liten menneskerettighetsorganisasjon som er opptatt av rettssikkerhet for flyktninger og asylsøkere. https://tolvtejanuar.org

Diskut...

Ekstern Skribent

Ulike forklaringer på scenen som utspant seg mellom fundamentalistgruppen «Black Hebrew Israelites», deltakere i «Indiginous Peoples March» og en gjeng med skolegutter utenfor Washington Mall denne uken har versert både i sosiale- og tradisjonelle medier.  Her er en  gjennomgang av hendelsesforløpet.

Den unge gutten og flere av hans skolekamerater dox’es (det legges ut navn og identitetsopplysninger i det virale sporet på nett), den eldre trommeslageren likeså, men han får helterollen.
Så begynner tilbaketrekningene. Gutten og guttens mor beskriver hendelsene fra sitt ståsted. Nathan Phillips beskriver fra sitt ståsted. I disse smartphone-tider er hendelsene filmet fra tenkelige og utenkelige vinkler, men så langt jeg har kunnet se har de fleste filmet fra det øyeblikk hendelsene eskalerte og konfrontasjonen ble sterkt visuell.

Én av filmene skiller seg ut. Gruppen som kaller seg «Black Hebrew Israelites» har selv filmet at de var tilstede, filmen er to timer lang og følger deres agitasjon, først og fremst overfor urfolket som har samlet seg på «The Mall» – stedet hvor de har fått tillatelse til å gjennomføre sin «Indiginous Peoples March» (IPM) denne dagen.

The Mall: Washington DCs Youngstorget eller Eidsvolls plass om du vil. Stedet vi kjenner fra innsettelsesseremonier for amerikanske presidenter er først og fremst et sted for ytringsfrihet, et sted som ivaretar 1. Amendment i den amerikanske grunnloven. Her må man altså påregne at meningsgrupper som godt kan befinne seg i ytterkant kan møte opp og predike sine meninger. Det er også her vi har sett bildene fra de store, store demonstrasjonene, helt fra protestene mot Vietnam, Freedom March i 1963 og MLKs «I have a dream»-tale og til kvinnemarsjene i kjølvannet av Trumps innsettelse som president.

Black Hebrew Israelites (BHI): En gruppe afroamerikanere som hevder de er de virkelige israelitter. Flere av undergruppene knyttet til bevegelsen er kategorisert som hatgrupper, og det er en sterk Black supremacy-tanke blant flere av undergruppene. Jeg har vanskelig for å identifisere om de fem-seks som møtte opp for å markere *mot* IPM tilhører undergrupper, men de identifiserer seg selv som Black Hebrew Israelites. Gruppens modus operand er i stor grad den samme som Westborough Baptist Church; møt opp, rop krenkelser og gjerne rasisme og få til verbal konfrontasjon.
Filmen viser at dette er målsettingen, urfolket «får beskjed» om at årsaken til at de mistet landet sitt, var fordi de ikke tilba Jahve osv osv.

Et par av deltakerne i IPM henvender seg og ber dem dempe seg litt og forsøker å gå i dialog. Etter kort tid gir de opp dette, det er åpenbart at dialog ikke er målsettingen til BHI.

Først nærmere 47 minutter ut i filmen ser vi de første elevene fra Covington Catholic High School (CCH) dukke opp i bildet. BHI roper ut krenkelser om «child molesting faggots» om ungdommene som bærer MAGA-hatter.

Covington Catholic High School: En katolsk gutteskole i Kentucky. Kentucky er en relativt fattig  midtvest stat med en solid majoritet av hvite (91% jfr folketelling 2000). Det er rimelig å anta at guttene ved CCH ikke kommer fra medianinntektsfamilier i Kentucky, medianinntekten i Kentucky ligger 11 000 $ under den amerikanske medianen p.a. Skolen har svært få minoritetselever. At skolen er katolsk, kan nok være årsaken til at skolen finner det på sin plass å ta klassene ut på ekskursjon til Washington DC i forbindelse med March For Life, som var der ungdommene hadde vært inntil de kom til Lincoln Memorial.

De har trolig ikke all verdens fartstid i å ferdes sammen med folk som er ulik dem selv.

March for Life er en anti-abort-markering som skjer årlig, og som foregikk 3,5 kilometer lengre opp på «the Mall». Pro-life bevegelsen er sterkt forankret i det republikanske partiet, og det er svært sannsynlig at det ble solgt MAGA-hatter under demonstrasjonen. Gutta fra CCH har trolig kjøpt seg nye MAGA-hatter på turen, fra før er de hvite, nokså priviligerte gutter fra Kentucky (Sentatsleder Mitch McConnell er fra Kentucky), og som katolikker på katolsk skole er de programforpliktet til å være anti abort. De har trolig ikke all verdens fartstid i å ferdes sammen med folk som er ulik dem selv, og Black Hebrew Israelites oppførsel virket antakelig svært fremmed for dem.

Likevel.

Videre ut i filmen ser vi at stadig nye elever fra CCH ankommer Lincoln Memorial. BHI står på sin plass og fortsetter med sine provokative tilrop, men nå etterhvert i hovedsak rettet mot ungdommene og deres MAGAhatter. Ungdommene har blitt mange nok til at de våger å ta til motmæle, men enda holder de seg på avstand. BHI står nede på plassen, CCH står i trappene opp til Lincoln Memorial.

Først fra en times tid ut i filmingen begynner ropingen tilbake fra CCH. Den eskalerer imidlertid etterhvert som elevene blir flere. Det er ikke mulig å høre hva ungdommene roper, men ett eller annet «skolerop», noe de alle kan, er det tydelig. Etter en time og ti minutter kler en av ungdommene av seg til boxeren og gjør noe som likner på en haka (Maori-dans) sammen med alle gutta fra CCH. Nå nærmer også flokken seg de fem fra BHI som står der de sto og roper sine krenkelser mot ungdommene.

Fra 1:12 kan vi se Nathan Phillips og følge nærme seg flokken mens han trommer og synger. Han blir møtt med jubel, hopping og herming. Det kan virke som at ungdommene ikke oppfatter alvoret i situasjonen, de hopper, klapper og hermer etter Phillips. Imidlertid viker de unna når han går langsomt fremover mens han synger og trommer. BHI oppfatter også at Phillips kom for å redde dem, og uttrykker dette.

Ungdommen som senere ble identifisert, og som hevdet han forsøkte å roe situasjonen ved å stå rolig og smile, kan observeres hoppende og jublende sammen med sine skolekamerater. Han kikker omkring seg, ler og hopper. Etterhvert velger han å stille seg midt foran Nathan Phillips og stå i ro. Her må vi over i en annen film for å se hva som hender. 17 minutter ut i denne kan vi se ungdommen. Inntil nå har Nathan Phillips trommet og sunget, ungdommene har jazza seg opp, hopper og hermer, men de har flyttet seg når han kommer. Denne ungdommen oppfatter jeg at vil se hva som skjer når han ikke flytter seg. Husk, det har allerede vært flere tilløp til å vise hvor tøff man er, haka-dans, hopp og dans osv. Denne ungdommen tar en ny vending, og lar være å flytte verken blikk eller kropp når Phillips nærmer seg.

For egen del skulle jeg ønske vi i mindre grad styrtet til liker-knappen og kastet oss ut i et rasende kok av for eller imot. Jeg skulle ønske vi hadde tid til research.

Som ventet blir han møtt med beundrende og skrekkblandet fryd-blikk fra omkringstående kompiser. De andre ungdommene lager plass, slik at det fremstår som om de to står i en konkurrerende posisjon. Det er klart det er vanskelig for ungdommen å gi seg nå. 22:54 ut i denne videoen ser det ut som denne ungdommen henvender seg til sin kompis bak seg. Kompisen har havnet i en diskusjon om hvem som var i Amerika først, med en annen urfolkrepresentant. Ungdommen signaliserer at «nå går vi»…han smiler ikke lenger, han ser ut som han forstår at dette har gått over stokk og stein. Det er et annet alvor over ham nå. 23:12 i filmen kan vi se ham gå vekk, og ved 24:26 ser vi at CCH-ungdommene trekker seg unna.

Videre i filmen ser vi at Nathan Phillips stiller seg i utkanten av gruppa og forsøker å henlede oppmerksomheten til seg. Store deler av CCH-gutta står igjen rundt BHI, og det er fremdeles opphetet.

29:44 har tydelig bussene ankommet, for nå roper CCH-gjengen «Let’s go Home» taktfast mens de løper avgårde.

Så avsluttes denne videoen med et intervju med Nathan Phillips. «Tenk om disse guttene kunne bruke denne energien til å gjøre Amerika virkelig flott igjen.» (Great her oversatt som «flott». )

Hva har vi sett, og hvilke konklusjoner kan vi trekke? Hvilken tilleggsinformasjon er grei å ha med seg inn når man tolker narrativet?

For egen del skulle jeg ønske vi i mindre grad styrtet til liker-knappen og kastet oss ut i et rasende kok av for eller imot. Jeg skulle ønske vi hadde tid til research. Den drømmen er nok tapt, så nok en gang faller oppsummeringene utenfor momentum, og nok engang er det bare de spesielt interesserte som får med seg nyansene.

La meg forsøke å oppsummere ut fra det jeg har sett og det jeg har undersøkt.

1) Ungdommene fra CCH hadde, i tillegg til sitt nokså sedvanlige gutta-humør og fellesskapet ved å være en gjeng på tur sammen, litt lite sosial og kulturell kompetanse. De kommer fra et kjønnsdelt, religiøst og svært hvitt middelklasselag i midtvesten. Det er nok ikke uvanlig i deres omgivelser å gå med MAGA-hatt i fullt alvor, og guttas foreldre har mer enn sannsynlig stemt på både Mitch McConnell og Donald Trump. Det er slett ikke usannsynlig at flere av ungdommene følte seg bedre enn/mer amerikanske enn både urfolk og de svarte israelittene. Jeg er likevel usikker på om det vi så først og fremst var rasisme, jeg tror muligens at dersom Westborough Baptist Church hadde stått slik BHI gjorde, så ville guttegjengen snudd seg mot dem også. WBC er svært hvite og svært evangeliske. Men en så stor guttegjeng på tur i beste hormonhelvete, hvor i all verden var de voksne? Man overlater ikke en slik bulkegjeng, med eller uten MAGA-hatter, til Fluenes Herre. Det er oppskriften på bøll.

2) Black Hebrew Israelites er en ytterkantgruppe som lever av verbal provokasjon. Som vi så i filmene, lot urfolket dem holde på så lenge de holdt seg utenfor området som var dedisert urfolksmarsjen. De færreste forbipasserende lot seg affisere av deres tilrop og krenkelser, men det var nettopp forbipasserende. Ungdommene fra CCH ble stående i nærheten, antakelig var det kjedelig for 14-16-åringer å ikke interagere når de ble ropt krenkelser til, og for BHI kom interaksjonene som manna fra himmelen. Det er jo dette de vil.

3) Nathan Phillips: Når passiaren mellom CCH og BHI når et kokepunkt, når han oppfatter at det er på grensen til at dette blir fysisk (og vi skal huske at under hele dette foregår urfolksmarsjen med sine appeller like bak….det må være ekstremt forstyrrende for alle involverte), går han og noen flere imellom BHI og CCH med trommer og sang. Så langt er det meste under kontroll.

Phillips forteller han opplevde at situasjonen ble stadig mer truende for de fem BHI, og jo flere ungdommer som samlet seg, jo mer truende ble stemningen.

Så endrer den ene ungdommen modus. Fra å hoppe og le sammen med kompisene mens Phillips trommer seg inn i flokken, beslutter han å stille seg urørlig og ikke flytte seg. Egget av kameratenes brusende rop er han tøffest i trynet og i nær to minutter står han, rett opp og ned, og holder blikket festet på Omaha-indianeren som trommer og synger 30 cm fra ansiktet hans. Hva er det som gjør at han oppfatter det som greit å ikke vise Phillips respekt? Phillips har, i motsetning til BHI, ikke sagt et skeivt ord til gutta. Hva er årsaken til at en samlet gjeng tenåringer syns det er «innafor» å hoppe, herme og ablegøye etter urfolk? Har de for lav utdanning på kultursensitivitet?

Phillips forteller han opplevde at situasjonen ble stadig mer truende for de fem BHI, og jo flere ungdommer som samlet seg, jo mer truende ble stemningen. Han gikk imellom for å løse opp og få vendt den destruktive kraften mot seg selv. Det maktet han jo, og BHI anerkjente at det var dette de også opplevde.

Moralen i historien? Tja. Én kan være at The Mall fikk til fulle vist at det er en arena for ytringsfrihet. To kan være å aldri sette hundrevis av tenåringsgutter til å vente uten oppsyn på en arena der frie ytringer kan finne sted. Tre kan være at Black Hebrew Israelites trolig aldri har fått slik oppmerksomhet som ble dem til del i etterkant av hendelsen, og det er kanskje dumt. Fire kan være at Phillips’ valg har ført til en debatt som er sårt tiltrengt og fem kan være at det er høyst ønskelig at redaksjoner gjør skikkelig research før man hiver seg på en klikksak fra sosiale medier.

Men aller mest er moralen i historien at selv en tilsynelatende åpenbar hendelse ofte har flere lag.

«They say what we do here today, affects down seven generations. Maybe that Little action, maybe standing between these people, maybe seven generations from now are all relatives, maybe we´well come back here seven generations from now, to this mall, and say «something good happened here».

Nathan Phillips.

Vi trenger din støtte! Du kan hjelpe oss i arbeidet mot diskriminering, fordommer og hat ved å dele denne artikkelen eller ved å gi en gave.